Een onwijs tof weekend!

7 november 2016 - Stord, Noorwegen

Donderdag:

Vandaag was het dan eindelijk zover, mijn ouders en oma kwamen naar Noorwegen!

Ik was al vroeg wakker, dus genoeg tijd om alles te doen! Eerst onder de douche en even ontbijten met een beetje yoghurt. Waarna ik de laatste spulletjes nog in mijn koffertje en rugzak heb gestopt. En de spullen die alvast mee terug naar Nederland mochten klaar gelegd.

Om 09.30 uur kreeg ik al een sms van mijn moeder. Ze waren veilig geland in Noorwegen en waren op weg naar de eerste (van de drie) bussen. Ik ben toen gelijk maar even begonnen met het schoonmaken van de keuken, aangezien we op de campus zouden lunchen.

Gelijk daar achteraan maar even de keuken en mijn kamer stofzuigen, ook al lag er eigenlijk niks…. Om 10.15 uur weer een sms! Ze zijn aangekomen op het busstation van Bergen en wachten nu op de bus van 11.00 uur die hen naar Leirvik zal brengen.

Om 12.00 uur was het dan EINDELIJK tijd om zelf de bus naar Leirvik te nemen, waar ik in het winkelcentrum nog snel even wat geld heb gehaald. En daarna wachten op het busstation tot de bus van mijn ouders en oma aankwam.

IMG_0130Om 13.10 uur kwam de bus dan toch aan. Ik heb de koffertjes maar even uit het laadruim gehaald, waarna ik een dikke kus kreeg van alle drie. Wat onwijs leuk om ze hier in Noorwegen te zien na ruim 80 dagen van huis weg te zijn!

Op Leirvik hebben we even moeten wachten op de bus die ons naar de campus zou brengen. Mooie tijd om weer even bij te kletsen en te vertellen hoe de reis naar Noorwegen was.

Op Rommetveit aangekomen zijn we eerst maar even naar mijn kamer gelopen om de koffertjes neer te zetten. En wat kreeg ik daar onwijs veel Nederlands lekkers! Een chocolade reep en kruidnoten van mijn ouders en oma. En van de buren ook nog een heel sinterklaaspakket met een leuke kaart (hij hangt aan de muur). Van Dennis kreeg ik nog een zak spekjes en ook een mooie kaart (hij hangt ook aan de muur hoor Den!).

IMG_0140  IMG_0141  IMG_0146

Daarna zijn we naar de keuken gegaan voor de lunch. Lekkere warme broodjes met zalm, tonijn of anders lekkers! Waarna we alles weer hebben afgewassen en terug naar mijn kamer zijn gegaan.

Die hebben we even goed bekeken, waarna ik de rest van de campus heb laten zien. Het washok, de chill ruimte, mijn brievenbus en het kantoor van de janitor.

Daarna snel even onze jassen aan en de koffertjes weer inpakken met al mijn spullen die terug naar Nederland mogen. Om daarna buiten verder te kijken.

Ik heb mijn ouders en oma de omgeving rondom school laten zien. Het voetbalveld, de sportschool, het hoofdgebouw, de bijgebouwen en de achtertuin. Waarna ik met mijn vader nog een stukje verder naar het water ben gelopen.

IMG_0151  IMG_0152  IMG_0155

IMG_0158Daarna terug naar de bus die we weer naar Leirvik namen om in te checken in Grand hotell Stord. Even onze koffertjes wegbrengen en uitrusten voor oma, waarna we naar het winkelcentrum zijn gelopen om geld te halen en rond te kijken. Het winkelcentrum is alleen niet zo groot, dus we waren er snel doorheen. Nog even wat gedronken in het winkelcentrum en terug naar het hotel.

Rond 19.00 uur zijn we naar Samson gelopen (een restaurant). Door een evenement in het centrum was het alleen zo druk dat we een kwartiertje moesten wachten. We hebben heerlijk gegeten en weer ouderwets gelachen. Mijn weekend kon al niet meer stuk!

IMG_0163                    IMG_0165

Om 21.30 uur terug naar het hotel en gelijk naar bed aangezien mijn ouders en oma al sinds 02.30 uur onderweg waren die ochtend.

Vrijdag:

Een beetje gebrekkig geslapen, maar voor het goede doel (oma ligt niet graag alleen op een kamer). Op naar het ontbijt, waar het wel heel erg rustig was. Mensen die in het centrum werken mogen hier om de een of andere reden ook ontbijten, dus dat zijn dan ook de enige mensen die we tegen zijn gekomen.

Om 10.15 uur weer naar beneden met alle koffertjes. Even uitchecken en op naar het busstation. Waar we om 10.40 uur weer op de bus stapten naar Bergen. Het was onwijs aan het regenen, dus een busreis van 2 uur en een kwartier was nu geen straf.

Richting Bergen zit je ook 40 minuten op de ferry waar we een lekkere warme chocomelk hebben genomen en nog meer hebben gelachen! Terug in de bus nog 1 uur en 10 minuten te gaan tot we in Bergen aankwamen. Daar heb ik mijn ouders getrakteerd op een echte Noorse lekkernij: Lefsegodt (lekker zoet, he oma!).

IMG_0172   IMG_0173  IMG_0175

IMG_0178Om 12.45 uur kwamen we aan in Bergen, waarna we nog 1 kilometer moesten lopen naar hotel Scandic Bergen city. Hier hebben we ingecheckt en onze koffers weg gebracht, waarna we de stad in zijn gegaan.

Het was nog een beetje aan het regenen, maar niet zo erg als in Leirvik gelukkig. We hebben deze dag de “normale” winkels bekeken en we zijn even naar het toeristen informatiepunt gegaan.

In de stad heb ik nog een heel mooi paar schoenen van mijn ouders gekregen (bedankt pap en mam!). Zonde om in Noorwegen aan te trekken natuurlijk, dus die namen ze zondag mee naar huis.

IMG_0176               IMG_0180

Daarna even terug naar het hotel om uit te rusten en ons op te frissen, waarna we in de stad zijn gaan eten bij Peppes pizza. En terug in het hotel hebben we in de lobby nog even wat gedronken, waarna we in de kamers nog even een spelletje hebben gedaan en naar bed zijn gegaan.

Zaterdag:

Een beetje bijtijds opgestaan om veel te kunnen zien van de stad, maar eerst om 09.30 uur naar het ontbijt. En wat was het een verschil met het andere hotel! Het was echt onwijs druk!

Buiten was het inmiddels 0 graden en was er in de nacht wat sneeuw gevallen! Om 09.30 uur zijn we richting de vismarkt gelopen, maar die was er alleen niet… Hup door naar Bryggen. De gekleurde huisjes die vroeger werden gebruikt voor de vishandel in de haven. Tegenwoordig een echte toeristenplek met leuke Noorse winkeltjes.

IMG_0191   IMG_0193   IMG_0195

Het eerste winkeltje was al omgetoverd tot een echte kerstwinkel van drie verdieppingen! Erg leuk om al zo in de kerststemming te komen! Thuis hebben we altijd een leuk kerstdorp staan, dus een Noors poppetje mee als aandenken ieder jaar.

IMG_0199Daarna langs de andere winkeltjes om te kijken wat ze hebben en vervolgens opwarmen in één van de huisjes dat nu een klein cafétje is. Hier hebben we koffie of warme chocomelk op, waarna we terug de winkeltjes ingegaan zijn. Ik had immers nog wat souvenirs nodig om in december mee naar huis te nemen!

In de winkeltjes heb ik nog een warme hoofdband en Noorse trui gekregen van mijn ouders en oma en hebben we gelijk maar een trui gekocht voor mijn broer, die helaas thuis moest blijven.

Mijn oma een mooi Noors vest, mijn vader en Noorse trui en muts en mijn moeder ook een Noorse muts.

Door de vele souvenirs die we hadden gekocht was mijn rugzak aardig vol en de handen van mijn ouders ook, dus oma en mam gingen even ergen koffie drinken en mijn vader en ik zijn snel even naar het hotel gelopen om alle spullen weg te brengen.

Terug naar oma en mam en toen door naar de fløibanen. Een treintje dat ons omhoog zou brengen de berg fløyen op! En daar lag aardig wat sneeuw. We hebben mooie foto’s van het uitzicht kunnen maken en hebben nog genoten van de geiten die op de berg stonden.

IMG_0208   IMG_0213   IMG_0215

IMG_7074  IMG_7076   IMG_0231

Daarna weer even opwarmen in het restaurantje op de berg. En daarna terug naar beneden. En terug naar het hotel om weer even uit te rusten.

Daar heb ik samen met mijn ouders gelijk nog twee nachten in het hotel geboekt voor in december. Ik ben de laatste internationale student die vertrekt, dus dan zit ik liever nog drie dagen in Bergen in plaats van “alleen” op de campus. Weer wat leuks om naar uit te kijken dus!

IMG_0251De laatste avond alweer, waar we nog een keer heerlijk hebben gegeten bij Peppes pizza. Dit keer heb ik een grote pizza met pap gedeeld! Terug bij het hotel hebben we nog even in de lobby gezeten, waarna we naar de kamers zijn gegaan.

Zondag:

Om 07.30 uur opstaan en het koffertje van oma en mezelf weer inpakken. Bijna tijd om weer naar het “normale” leven terug te gaan…

Om 08.30 uur nog één keer naar beneden naar het ontbijt, waarna we hebben uitgecheckt en de koffertjes nog even hebben afgegeven.

Aangezien mijn ouders een late vlucht hadden en ik pas laat de bus kon nemen zijn we nog maar even een rondje gaan lopen in de stad, maar op zondag is alles dicht dus we waren snel weer terug.

Dan maar de tijd doden in de lobby van het hotel met een warme chocomelk. Waarna we om 12.30 uur onze koffertjes hebben gepakt en in de stad nog even een milkshake zijn gaan drinken. Om daarna naar het busstation te gaan waar mijn bus al klaar stond.

IMG_0254Mijn koffertje in het laadruim en nog even afscheid nemen. Een tot over 6 weken van mijn moeder en tot over 4 weken van mijn oma (hier gaat toch echt iets mis….)  en een kus van mijn vader. Hop de bus in en een plekje zoeken. Nog even zwaaien wat het nog moeilijker maakte…

De bus van mijn ouders kwam 5 minuten later. Nog één keer zwaaien, waarna hun bus vertrok naar het vliegveld. Een busreis van 3 uur zag ik eigenlijk niet zo zitten, maar ik moest toch echt terug naar de campus.

De bus zou om 14.00 uur vertrekken, maar hij wilde niet starten dus moesten we snel over op een andere bus. Waarna ik om 14.10 uur toch opweg was. Weer 40 minuten op de ferry en daarna nog een half uur, voordat we om 16.10 uur aankwamen op Leirvik.

Hier moest ik 55 minuten wachten op de volgende bus! Aangezien er op zondag maar 3 bussen naar de campus rijden. Inmiddels waren mijn ouders en oma aangekomen op het vliegveld, maar hadden ze een vertraging van 30 minuten….

Om 17.05 uur had ik de bus naar de campus, waar ik om 17.30 uur weer veilig in mijn kamer was. Even bellen om te zeggen dat ik goed was aangekomen en ze een fijne vlucht te wensen.

Zelf even avondeten, mijn koffer uitpakken en lekker in bed gaan liggen. Om 19.15 uur een sms. Ze zijn aangekomen in Nederland en hebben de vertraging ingehaald. Dennis staat klaar om ze op te halen en naar huis te brengen.

Lieve pap, mam en oma,

Bedankt dat jullie helemaal naar Noorwegen zijn gekomen om te kijken waar ik de afgelopen maanden gezeten heb en om mij voor ene paar dagen weer even gezeldschap te houden. Ik heb onwijs genoten en tot over 39 dagen. Ik kan haast niet wachten!

Liefs,

Mandy

PS. Inmiddels ben ik weer gewend aan het “normale” leven hier en houdt ik het echt nog wel even uit hoor! Ik geniet van mijn tijd hier en heb het naar mijn zin!

1. Anja Brink:
    8 november 2016
    Leuk verslag hoor Mandy !!
    Tot over een paar weekjes !!
  2. Joke van den Brink:
    8 november 2016
    Weer veel gezien en laten zien. Het zag er heel gezellig uit. Zo hebben ze thuis een
    heel goed beeld, hoe jij je daar vermaakt en waar je verblijft. Ik heb je verslag in één ruk helemaal gelezen. En weer hele leuke foto's. En jeetje wat een pizza. Zag er lekker uit.
    Mandy nog heel veel plezier daar. Lieve groet, Joke
  3. Paul Brink:
    8 november 2016
    Mandy, mooi verhaal, heb het met plezier gelezen, geniet van de "laatste" 39 dagen, groetjes Paul & Willeke.
  4. Anja Brink:
    8 november 2016
    Leuk om alles terug te lezen. Wij hebben ook genoten. Fijn om je weer even gezien te hebben! Liefs mam pap en oma
  5. Joyce:
    9 november 2016
    Jeetje, zo'n druk weekend en dan had je toch nog tijd om aan Puck haar verjaardag te denken. Dank je wel, vond ze erg leuk!