Noorse gastfamilie

31 oktober 2016 - Stord, Noorwegen

De internationale coördinator op school heeft in september voor alle internationale studenten een gastfamilie geregeld waar je leuke dingen mee kan doen en zo de Noorse cultuur wat beter zien.

Er is toen in september een ontmoetingsavond gepland, maar mijn gastfamilie kon helaas niet aanwezig zijn. Via facebook heb ik toen contact gezocht om wat leuks te plannen.

Dat heeft even geduurd, maar afgelopen weekend heb ik ze dan toch mogen ontmoeten. Ik kreeg op zaterdag namelijk opeens een telefoontje met de vraag of ik wat aan het doen was? Ik ben toen samen met de vrouw van de familie wat gaan drinken in Leirvik. Ze is van origine Mexicaans, komt uit Amerika en woont al heel wat jaren in Noorwegen.

Na wat gedronken te hebben vroeg ze of ik zin had om zondag bij haar thuis te komen eten. Ze zou namelijk een echt Noors kerstgerecht klaar maken en haar kinderen zouden ook thuis komen eten. Natuurlijk wilde ik dat!

Gister heeft ze me om 16.00 uur opgehaald en zijn we naar haar huis gereden. Ze woont buiten Leirvik, dus het was nog best een eind. Bij haar thuis heb ik haar man, dochter en zoon ontmoet en hebben we een lekker diner gegeten. Maar als je me vraagt wat ik precies heb gegeten? Iets met aardappel en een stukje vlees… Het was in ieder geval lekker!

Daarna hebben we nog even in de woonkamer gezeten met een kopje thee en een lekker ijsje, waarna ze mij haar huis heeft laten zien. Compleet anders dan de huizen in Nederland met ontzettend veel hout. Maar het heeft ook wel wat.

Daarna heeft ze me om 20.30 uur weer terug gebracht naar de campus en hebben we afgesproken dat ze me een keer mee zal nemen naar het fairytale forest in de buurt van Leirvik. Ik ben benieuwd!

Maar deze week eerst iets anders heel leuks! Over 3 dagen staan mijn ouders en oma voor de deur en daar heb ik ontzettend veel zin in!

1. Joke van den Brink:
    1 november 2016
    Ik geniet weer van je verhalen en fotoos, Wat fijn om dat allemaal te zien en mee te maken.
    Geniet er maar van.
    Heel veel plezier straks met papa, mama en oma. Laat hun ook maar de Noorse cultuur opsnuiven. Hihi. Lieve groet, Joke