Ontzettend gaaf!

16 augustus 2016 - Stord, Noorwegen

Gister moesten we om 08.30 uur verzamelen (met alle internationale studenten) voor de rode deur van de school voor een uitstapje. Ondertussen was ik al "bevriend" met 3 andere Nederlandse studenten, 3 Spaanse, 2 Belgische en 1 Deense. En was wel benieuwd of er nog andere studenten waren, maar hier bleef het bij. We zijn dus een gezellig groepje van 10.

We zijn met een minibus naar het plaatsje Fitjar gegaan, waar we van iemand een super mooie (kuch kuch) overal aankregen. Hij was in ieder geval wel lekker warm. Vanaf Fitjar stapten we met z'n allen in een speedboot om naar een salmonfarm te varen. De tocht duurde ongeveer 10 minuten en was ontzettend mooi!

Bij de salmonfarm aangekomen kregen we van de baas een rondleiding, waarbij hij het een en ander over zijn bedrijf vertelde. Zijn Engels was echter niet heel erg goed, dus ik heb er maar flarden van opgevangen. Hierna kregen we een lekkere (en vroege) lunch met gefrituurde zalm en salade op een wrap, dit was erg lekker!

Later kregen we van een andere man nog een rondleiding op de farm, waarbij we de netten waar de vissen inzitten hebben bekeken. Leuk om te zien dat ook hier de vissen de hele tijd omhoog springen (er werd gezegd dat ze dat doen om de algen van zich af te krijgen).

imageHierna mochten we met de speedboot weer terug naar Fitjar, waar de minibus ons weer terug bracht naar Rommetveit (studenten campus). Waar we op school een rugtas, usb-stick ed. kregen van de school, voordat er heel veel informatie aan ons werd verteld. Hierna moest ik nog op de foto voor mijn studentenpas (ja, met speedboot haar en al!)

Hierna hadden we tijd voor onszelf. En ik moest nu dus echt boodschappen gaan halen, anders zat ik zonder eten. In de buurt zit een Spar waar je naartoe kunt lopen, maar deze schijnt erg duur te zijn in vergelijking met andere supermarkten. Een Noorse student was daarom zo aardig om mij en drie andere studenten naar de Kiwi te rijden (deze supermarkt is voor Nederlandse begrippen nog steeds duur).

Via Facebook kregen we van een Noorse student een berichtje dat er vanavond in Granheim (studenten "feest" huis hier op de campus) een barbecue werd georganiseerd. Iedereen moest zijn eigen vlees en drinken meenemen, dit was erg gezellig aangezien je dan meer contact kan maken met de Noorse studenten.

Deze twee weken zijn introductie weken, waarbij er nog niks aan studie wordt gedaan. Maar allerlei activiteiten worden gedaan met alle studenten.

Mijn plekje in mijn kamer moet ik volgens mij nog steeds een beetje vinden. Ik heb een Noorse buurvrouw en samen met haar deel ik de badkamer. Zij was eerder op de campus dan ik en heeft de hele badkamer al overgenomen (lees: kaarsjes OVERAL, handdoeken over de rails en de rekken voor shampoo ed vol). Ik ben haar nog niet echt tegen te komen om er wat over te vragen, maar heb haar handdoeken netjes buiten gelegd als ik in de douche ging :)

image  image