Hike up the Preikestolen/pulpit rock

3 september 2016 - Stord, Noorwegen

imageVandaag om 04.45 uur opstaan was het zeker waard! Wat een mooie hike heb ik vandaag weer meegemaakt zeg! En wat een natuur kan een land hebben.

Vanochtend moesten wij om 06.00 uur bij het busstation voor school klaar staan. Daar kwam voor 10 studenten een hele touringbus aan. Deze bus bracht ons naar Haugesund (de andere vestiging van onze school) in ongeveer een uurtje. Daar stapten we over op een andere bus, waar ongeveer 50 studenten van de andere vestiging in zaten. Samen met hun gingen we met de bus richting Preikestolen, waar we zo'n 3,5 uur en twee ferry's later aankwamen.

Het weer was echter best slecht en goede regenkleding had je zeker nodig (helaas is mijn regenbroek nog steeds onderweg naar Noorwegen). We begonnen eigenlijk direct aan onze hike. Het eerste deel bestond uit een weg die omhoog liep en een steile trap (ja, helaas was mijn broek halverwege al zeiknat), dit vond ik ook gelijk het zwaarste deel van de hike.

Hierna bestond de hike uit keien, vlonders, trappen en grote rotsblokken. Met elke keer ontzettend mooi uitzicht voor je, naast je en achter je. Gaande weg klaarde het weer gelukkig op en hebben we zelfs een beetje zon gehad, maar het weer in Noorwegen blijft onvoorspelbaar dus regenjas aan en regenjas uit...

Na ongeveer 2 uur (en 4 kilometer) kwam ik boven aan op de pulpit rock. Vele mensen gaan daar met hun benen over de rand zitten om een foto te maken, maar dat liet ik toch maar even aan me voorbij gaan. Een paar centimeter voor de afgrond ben ik gaan staan, heb ik een foto laten maken en ben ik naar een veiliger plekje gelopen :).

Op dit moment was het weer nog oké. De wolken waren voor een deel open getrokken en je kon even genieten van een mooi uitzicht. Na wat water een een appel werd er nog een groepsfoto gemaakt, helaas was het alweer dicht getrokken dus onze bestemming moeten we er maar bij denken.

Daarna is de terugweg ingezet. Ook tijdens je weg terug stijg en daal je nog aardig wat. Door de vele afdalingen van rotsen van hogere hoogtes begonnen mijn benen na een uur te trillen (gelukkig was ik niet de enige) dat betekende dus stevig doorlopen en weinig stilstaan, anders kom je niet meer vooruit.

Een kwartier later stond ik weer met beide benen veilig onderaan de Preikestolen, waar ik gelijk de bus in ging, wachtend op de rest voordat we de terugreis met de bus konden beginnen.

In de bus kwamen we er al snel achter dat er voor ons geen bus was geregeld van Haugesund naar Rommetveit, maar goed ze hadden nog even de tijd. 3,5 uur en twee ferry's later kwamen we aan in Haugesund. Waar we met z'n tienen maar gewoon op de lokale bus werden gezet naar Leirvik. Dat betekende dus weer 1 uur en 45 minuten in de bus (die gelukkig wel voor ons betaald werd). In Leirvik reden helaas geen bussen meer richting Rommetveit, waardoor we of moesten lopen, met de taxi moesten of er werden auto's geregeld. Na 2 minuten wachten kwamen er gelukkig 3 auto's aanrijden die ons terugbrachten naar de campus, waar we om 20.45 uur aankwamen.

Snel een lange en vooral warme douche en dan nog even wat overgebleven rijst van gister opwarmen. Samen met de Belgische studente was ik altijd mijn kleding en dat was nu eigenlijk wel heel erg nodig. Dus hebben we vandaag ook nog even onze was gewassen en opgehangen. Het is nu 23.30 uur en ik ben gesloopt. Morgen maar eens een hele goede rustdag, voordat ik maandag een uitstapje maak naar Bergen.

image  image  image  image  image  image  image  image  image  image  image  image  image  image  image  image  image  image  image  image  image  image  image  image  IMG_6624