Het eerste afscheid

27 november 2016 - Stord, Noorwegen

Donderdagavond hadden twee Noorse studenten die ons “begeleid” hebben een avond voor ons gepland in de Gråtto. Met alle internationale studenten hebben we gezellig bij elkaar gezeten en gekletst over onze periode hier in Noorwegen. Wat we ervan vonden, wat we van de Noorse bevolking vonden, wat onze mooiste momenten waren en natuurlijk ook wat we gaan missen. Natuurlijk hebben we ook gewoon over de koetjes en de kalfjes gekletst :). Daarnaast hebben we het ook even over ons vertrek gehad en wie wanneer naar huis gaat. 29 november gaan de eerste 2 studenten, daarna gaat er 1 student op 1 december, 2 studenten op 2 december, 1 student op 8 december, 2 studenten op 13 december, 1 student op 15 december en dan kom ik op 16 december ook weer naar huis. Nog even wachten dus!

Vrijdagavond hebben we met een aantal internationale studenten om 18.00 uur de bus genomen richting Leirvik om nog even in het winkelcentrum rond te lopen, voordat we om 19.00 uur een etentje gepland hadden in het restaurant Samson. Hier hebben we weer heerlijk met elkaar gegeten en gekletst over van alles en nog wat. Helaas betekende dit ook wel dat dit de laatste keer was dat we met z’n alle bij elkaar waren. Het is uiteindelijk een gezellige avond geworden en hebben rond 21.30 uur de bus terug richting de campus genomen. Waar ik met de Belgische studente nog even twee afleveringen van Expeditie Robinson heb gekeken.

Zondagmiddag hebben we helaas afscheid moeten nemen van de eerste twee studenten. De Nederlandse studenten uit Leiden, met wie ik gereisd heb, moesten helaas alweer richting Nederland. Rond 11.50 uur ben ik met de Belgische studente naar blok 5 gelopen om even afscheid te nemen en te helpen met de koffers, waarna we buiten nog even op de taxi moesten wachten. Toen de taxi kwam nog een laatste knuffel en de taxi natuurlijk uitzwaaien. Meiden heel veel plezier thuis!! En het voelde wel raar eigenlijk, aangezien mijn tijd in Noorwegen er nog niet op zit. Maar omdat er nog weinig gebeurd moet ook ik wat vaker aan thuis denken.

Soms vragen we elkaar (de studenten) wel eens wat we missen van thuis en dat is voor iedereen eigenlijk hetzelfde:

•      Ruime keuze aan kleding en schoenen. Dat is nu toch beperkt.
  •      Een stukje vlees bij je avondeten. Dat is hier toch erg duur.
  •      Onze ouders, oma’s/opa’s, broers/zussen en vrienden
  •      De afstand naar de supermarkt of andere winkels. Ja, we verblijven hier echt in de middle of nowhere…
  •      En als laatste een ruime douche! Waar mijn spullen allemaal al staan. Hier ga ik toch iedere dag campingstyle de badkamer in :).

Ik houdt het die twee en een halve week echt nog wel even uit en kijk ook enorm uit naar de dagen die ik nog in Bergen doorbreng, voordat ik echt naar huis kom!

1. Anja Brink:
    27 november 2016
    wij missen jou ook hoor! Maar geniet er nog even van liefs pap, mam oma en je broertje :) xx