Alsof het alleen in sprookjes bestaat!

28 augustus 2016 - Stord, Noorwegen

IMG_6621Vandaag om 09.00 uur op om nog even snel een douche te nemen voor vandaag mijn grote avontuur ging beginnen. Vandaag zou ik de Kattnakken (724 meter) beklimmen!

Er werd verwacht dat we om 11.00 uur voor de school zouden staan. Dit was een activiteit waar je je niet voor moest aanmelden, dus hadden we geen idee hoeveel studenten de hike zouden gaan doen. Uiteindelijk stond ik voor school om 11.00 uur met twee andere Nederlandse studenten en twee Belgische studenten. Verder kwam er niemand...

Naar de Kattnakken toe gingen we met de auto. Dat is ongeveer een ritje van 20 minuten. Vanaf daar werd ons verteld dat we konden kiezen uit twee routes. De eerste route was over een geasfalteerde weg. De tweede route wat meer uitdagender was via een weggetje dwars door de berg. Natuurlijk kozen we voor optie twee :).

Onze weg begon met een hele lange trap, gemaakt van keien en rotsen van de berg. Dit was ook gelijk het zwaarste van de tocht, er leek maar geen einde aan te komen. Eenmaal bij de laatste traptrede lag er een boekje waar iedereen zijn naam in kan schrijven als hij/zij zover is gekomen. En natuurlijk hebben we dat even gedaan!

Daarna vervolgden we onze weg over onaangelegde paadjes. Af en toe door water en modder. En goed kijken welke steen er het beste uit zag om je voeten op te plaatsen. Tijdens dit deel van de tocht kun je op een gegeven moment niet meer uitkijken op het land dat je achter je hebt gelaten, omdat je voor een deel om een rotswand heen loopt. Echt ontzettend gaaf! Eenmaal op het hoogste punt kom je uit bij een mast. Daar kun je uitkijken over heel Stord, kun je een glacier zien en kun je kijken tot aan Bergen (dat is normaal zo'n twee uur rijden). Bovenaan lag ook weer zo'n boekje waar je je naam in kon schrijven als je de top behaald had.

Op het hoogste punt hebben we even genoten door erbij te gaan zitten. We hebben een groepsfoto gemaakt, waarna we via de geasfalteerde weg terug naar beneden gingen, zodat we nog wat meer van het uitzicht konden genieten.

Al met al zijn we met de heen en terugreis drie uur onderweg geweest! En was dit zeker de moeite waard!

Bij terugkomst kon ik natuurlijk gelijk weer onder de douche, maar dat hoort erbij. Na een verfrissende douche heb ik samen met de Belgische studente nog even onze kleding gewassen, aangezien we daar morgen geen tijd voor hebben.

Vanavond hebben we met een aantal student nog even een film gekeken, voordat ik deze avond een keer "vroeg" naar bed ga. Morgen weer een onwijs toffe dag. Dan gaan we namelijk met een paar studenten naar Haugesund, een plaatsje hier in de buurt.

image  image  image  image  image  image  image