Exams

12 december 2016 - Stord, Noorwegen

Op 17 november had ik mijn eerste “examen” al ingeleverd. Gewoon een portfolio van twee papers die ik al een keer eerder had ingeleverd. Hier hadden we feedback op gehad. En na wat aanpassingen heb ik hem ingeleverd als “examen”, niet heel spannend….

Dinsdag 29 november had ik dan toch echt mijn eerst schriftelijke examen van grammatica en fonetiek. Een examen van wel 6 uur! Gelukkig hebben we tijdens de laatste lessen aardig wat proefexamens gemaakt en besproken, waardoor ik goed was voorbereid en wist wat er van me gevraagd zou worden op het examen.

Van tevoren had ik verwacht dat ik grammatica makkelijker zou vinden dan fonetiek, maar dat was juist andersom. Al met al heb ik 8 kantjes geschreven, dus dat moet wel genoeg zijn. Het inleveren van examens hier is wel een beetje dubbel. Je moet met iemand meelopen om de toetsvragen in tweevoud te laten kopieren, daarna moet je je antwoorden in drievoud inleveren. 2 voor de docenten die het na zullen kijken en 1 voor jezelf. Dat betekende dus dat er iemand met je mee moest lopen om de toetsvragen te kopieren en die mensen spraken dus echt geen woord Engels, maar goed na 4 uur was mijn examen eindelijk ingeleverd.

Daarna had ik twee weken de tijd om te leren voor American civilisation en literature. Waarbij we voor civilisation 7 hoofdstukken kregen en voor ieder hoofdstuk 6 belangrijke begrippen. Voor literatuur moesten we alle acht de boeken kennen en twee short stories.

En vandaag om 09.00 uur was ik dan als allereeste student aan de beurt. En wat was ik zenuwachtig zeg! Ik wist niet precies wat ik ervan kon verwachten en hoe de external examinator was. Maar gelukkig begonnen ze eerst met een gezellig praatje. Wanneer ik weg zou gaan en wat ik nog ga doen, voordat ik naar Nederland vertrek.

Daarna begon, helaas, het echte werk. Ik mocht kiezen met welk vak ik ging beginnen en koos voor civilisation. Ik kreeg een envelop voorgeschoteld waar ik twee kaartjes uit mocht trekken. Hier stonden twee hoofdstukken op die ik moest leren. Ik trok economy en the American context. Hier moest ik één hoofdstuk uit kiezen en die moest ik helemaal uitleggen. Ik koos uiteindelijk voor economy en heb ongeveer 20 minuten over gepraat met de docent.

Daarna gelijk door met literatuur (ja, ze hadden de vaart erin!). Hier kreeg ik weer een envelop voorgeschoteld, maar mocht ik maar 1 kaartje trekken. Ik trok uiteindelijk Junk een boek van Melvin Burgess. En hier heb ik ook zo’n 20 minuten over gepraat.

Daarna moest ik het lokaal verlaten en werd er overlegd of ik dit examen zou hebben gehaald of niet, waarna ik na ongeveer 5 minuten weer binnen werd geroepen. En dit examen heb ik in de pocket!

Dit was dus het laatste wat ik nog moest doen voor school en mijn vertrek komt nu echt dichtbij! Ik ga vandaag alvast mijn kamer schoonmaken en afscheid nemen van de internationale coördinator. Bergen, here i come!!

1. Paul Brink:
    12 december 2016
    Goeie reis en veel plezier !!
  2. Anja Brink:
    12 december 2016
    Van harte met je behaalde examens en veel plezier in Bergen